In deze paragraaf komen aan de orde onze visie op verbonden partijen in relatie tot de realisatie van de doelstellingen die zijn opgenomen in de begroting en de plannen betreffende de verbonden partijen. Daarbij gaan wij in op de bestuurlijke, beleidsmatige en financiële belangen en mogelijke risico’s bij de verbonden partijen.
Visie op verbonden partijen
Visie op verbonden partijen
Onze relatie met verbonden partijen heeft de volgende belangrijke kenmerken:
- wij participeren uitsluitend in verbonden partijen indien daarmee een publieke taak wordt gediend;
- waar de uitvoering van gemeentelijke taken als een vorm van ‘verlengd lokaal bestuur’ is overgedragen aan derde partijen, hechten wij hieraan op dezelfde wijze als bij uitvoering in eigen beheer belang aan bevordering van effectiviteit, efficiency en transparantie.
Waar het gaat om kaderstelling, toezicht houden en controle ten aanzien van verbonden partijen, vullen wij de gemeentelijke rol in door aanwijzing van vertegenwoordigers in de besturen van de verbonden partijen en doordat begrotingen aan de Raad ter goedkeuring worden voorgelegd.
Lasten verdeling verbonden partijen
€ 24.053
100%
Verbonden partijen
Filter Relatie
Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)
Naam
Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)
Vestigingsplaats
Oostburg
Website
Geen eigen website
Programma
Volksgezondheid en Milieu
Doel en openbaar belang
Doel: Behartiging van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers op het gebied van afvalstoffenverwijdering. Uitvoering: Voor de verwerking van het door of namens de Zeeuwse gemeenten ingezamelde afval en de levering van een aantal diensten sloot OLAZ een overeenkomst met Indaver Nederland. De looptijd van die overeenkomst eindigt op 31 december 2017. Inmiddels zijn de meeste afvalstromen opnieuw Europees aanbesteed. OLAZ is verantwoordelijk voor het in Zeeland te voeren beleid op het gebied van de afvalverwerking.
Eigen Vermogen
31-12-2016
€ 135.403
Vreemd Vermogen
31-12-2016
€ 11.149.020
Partners
OLAZ is een gemeenschappelijke regeling waarin alle 13 Zeeuwse gemeenten zijn vertegenwoordigd.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:Dagelijks Bestuur: Wethouder Dhr. F. DeijAlgemeen Bestuur:Wethouder Dhr. F. Deij
Veranderingen
Risico’s
De in de voorschottarieven voor de verwerking van afvalstromen opgenomen indexering is gebaseerd op een aanname. De voorschottarieven voor de milieustraten zijn eveneens gebaseerd op een aanname. Het risico is aanwezig dat de definitieve indexering hoger is omdat op de milieustraten en/of door huishoudens meer afval wordt aangeboden dan geraamd. Daarnaast kunnen tarieven stijgen of dalen (afhankelijk van mondiale marktomstandigheden).
Financieel resultaat 2016
In 2016 zijn de lasten in het Programma Afvalverwijdering afgesloten op een bedrag van € 28.552.036 en zijn de baten afgesloten op een bedrag van € 28.598.780. Het overschot van € 46.744 is bij besluit van 29 maart 2017 van het Algemeen Bestuur toegevoegd aan de overige reserves. Het AB heeft de intentie uitgesproken om de overige reserves t.z.t. aan te wenden voor de aflossing van de leningen bij de BNG bank die zijn afgesloten i.v.m. de overname van de ZRD per 1-1- 2016 van Indaver.
Financieel belang
Aan de deelnemende gemeenten worden voor de door of in opdracht van OLAZ geleverde diensten voorschottarieven in rekening gebracht. De hoogte van de voorschottarieven komen grotendeels voort uit de contractuele afspraken tussen OLAZ en marktpartijen. Na afloop van het kalenderjaar verrekent OLAZ de werkelijke lasten en baten met de deelnemende gemeenten.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesJaarlijks worden begroting (eventuele begrotingswijzigingen) en de jaarrekening voorgelegd aan de gemeenteraad. De gemeenteraad kan na ontvangst van de stukken het Dagelijks Bestuur schriftelijk “haar gevoelens doen blijken”. Het Algemeen Bestuur neemt met inachtneming van de ingekomen zienswijzen een besluit en informeert de gemeenteraad daarover.
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD)
Naam
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD)
Vestigingsplaats
Goes
Website
Programma
Volksgezondheid en milieu
Doel en openbaar belang
De GR GGD Zeeland is een openbaar lichaam, ingesteld om de gezamenlijke belangen van de deelnemers te behartigen met betrekking tot de volgende wetten: Gemeentewet, Wet publieke gezondheid, Wet veiligheidsregio’s, Wet op de lijkbezorging.De GGD Zeeland voert taken en bevoegdheden uit die bij of krachtens de Wet publieke gezondheid en de Wet veiligheidsregio’s (laatstgenoemde wet voor zover in het kader van de geneeskundige hulpverlening) aan onze gemeente zijn opgedragen.Onder de Wet publieke gezondheid zijn dit: • Algemene (gezondheids)bevorderingstaken, waaronder epidemiologie;• gezondheidsbevordering en medische milieukunde;• Jeugdgezondheidszorg tot 19 jaar;• Ouderengezondheidszorg vanaf 65 jaar;• Infectieziektebestrijding.Vanaf 1 januari 2015 geeft de GR GGD Zeeland onderdak aan de Inkooporganisatie Jeugd Zeeland (IJZ). Vanaf 15 juli 2015 is ook de organisatie Veilig Thuis ondergebracht bij de GR.Wij streven een gezond woon-, werk- en leefmilieu na voor zijn inwoners.GGD Zeeland zorgt ervoor dat wij onze wettelijke verplichting nakomen op het gebied van gezondheidsbescherming, -bewaking en bevordering.Op het gebied van gezondheidsbevordering werken wij onder andere samen met de GGD aan gezondheidsdoelen van het regionaal gezondheidsbeleid.Voor de beleidsperiode 2017-2020 zijn de volgende hoofddoelen vastgesteld:1. het verhogen van de levensverwachting in goede gezondheid van de bevolking van Zeeuws-Vlaanderen en dus het terugdringen van de jaren in (ervaren) ongezondheid;2. het terugdringen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen in Zeeuws-Vlaanderen (ten gunste van de mensen met een laag sociaaleconomische positie).
Eigen Vermogen
31-12-2016
€ 3.077.812 (alleen GGD Zeeland, zonder zorgkosten IJZ)
Vreemd Vermogen
31-12-2016
€ 4.437.738 (alleen GGD Zeeland, zonder zorgkosten IJZ)
Partners
Alle Zeeuwse gemeenten.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:Algemeen Bestuur: wethouder Dhr. C.L. Liefting (voorzitter)Dagelijks Bestuur: wethouder Dhr. C.L. Liefting (voorzitter)
Veranderingen
In de Kadernota 2018 – 2021 schetst de GGD Zeeland ontwikkelingen die in zijn ogen de komende tijd van invloed zijn op de GGD en de uitvoering van taken. Zo blijft de aansluiting van GGD-taken op de ontwikkelingen in het sociaal domein van de gemeenten een blijvend aandachtspunt. De gemeenschappelijke regeling zal (nog steeds) aangepast moeten worden als gevolg van de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) en op basis van de uitwerking daarvan door de Vereniging van Zeeuwse Gemeenten. Ook de herijking van de Zeeuwse samenwerking op het sociaal domein zal van invloed zijn op de organisatie van de GGD.
Risico’s
Financieel resultaat 2016
Het jaar 2016 heeft na bestemming een negatief exploitatiesaldo van € 98.917. Dit saldo betreft het nadelig saldo van de GGD. De inkooporganisatie jeugdhulp heeft een overschot van € 401.471.Het jaar 2016 heeft overall een positief exploitatiesaldo van € 302.553. Het is een optelsom van de resultaten van de verschillende programma’s.Het resultaat wordt als volgt bestemd: • het tekort op Veilig Thuis te verrekenen met het overschot op Inkoop Jeugdhulp Zeeland en het resterende bedrag van € 288.950 terug te geven aan de gemeenten. • de resultaten van Publieke Gezondheid en Bedrijfsvoering te verrekenen met de Algemene dekkingsmiddelen. Het positieve saldo van € 13.604 toe te voegen aan de algemene reserve van de GGD Zeeland.• het overschot op de gemeentelijke projectengelden (€ 59.380; niet genoemd in bovenstaande tabel) toevoegen aan de betreffende bestemmingsreserve. Dit is projectengeld van de afzonderlijke gemeenten.
Financieel belang
Voor 2018 bedraagt de bijdrage volgens de concept jaarstukken € 2.241.957 onderverdeeld in:• WPG–taken € 926.420;• BDU JGZ uniform € 839.688;• BDU JGZ maatwerk € 57.419;• Verwijsindex € 15.363;• Gemeentelijke projecten € 15.957;• Veilig Thuis € 189.539.Dit staat los van de gemeentelijke bijdrage voor de Inkooporganisatie jeugdzorg Zeeland. Deze zijn voor de gemeente Terneuzen begroot op: € 197.571 Daarnaast zullen wij in 2018 ook nog aanvullende diensten bij de GGD Zeeland inkopen ten behoeve van onder andere de vroegsignaleringsfunctie van jeugdgezondheidszorg.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesDe gemeenteraad wordt tweemaal geïnformeerd over de voortgang bij de bespreking van de jaarrekening/het jaarverslag en de kadernota en bij de bespreking van de begroting en eerste begrotingswijziging.Bij de beoordeling van de jaarstukken van de GGD Zeeland: jaarrekening, kadernota en begroting vindt er een evaluatie plaats.
Veiligheidsregio Zeeland (VRZ)
Naam
Veiligheidsregio Zeeland (VRZ)
Vestigingsplaats
Middelburg
Website
Programma
Veiligheid
Doel en openbaar belang
De Veiligheidsregio richt zich op het vergroten van de veiligheid van de Zeeuwse bevolking en bezoekers. Dit strekt zich uit van het voorkomen van - en voorbereiden op - ongevallen en rampen, tot het verhelpen van de situatie bij ongevallen en rampen.
Eigen Vermogen
31-12-2016
€ 3.407.968
Vreemd Vermogen
31-12-2016
€ 13.438.348
Partners
Alle Zeeuwse gemeenten. De Veiligheidsregio werkt nauw samen met diverse organisaties waaronder politie, Rijkswaterstaat en defensie.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:Dagelijks bestuur: Burgemeester Dhr. J.A.H. Lonink (voorzitter)Algemeen bestuur: Burgemeester Dhr. J.A.H. Lonink (voorzitter)
Veranderingen
In april 2016 is het beleidsplan ‘Samen sterk voor een veilig Zeeland’ vastgesteld door het Algemeen Bestuur. Diverse organisaties is hiervoor om inbreng gevraagd, waaronder ook de gemeenteraden. Daarnaast is in de zomer 2016 besloten een onderzoek naar de organisatie van de Veiligheidsregio uit te laten voeren. Doel van het onderzoek is inzicht te krijgen in de huidige stand van zaken op het gebied van structuur, cultuur, leiderschap en kwaliteit van samenwerking. De onderzoeksresultaten zijn begin 2017 bekend.Op basis van het organisatie-onderzoek van Twijnstra Gudde is in 2017 het project ‘Emergo’ gestart. Dit project loopt tot en met 2018. De gemeenteraad wordt geïnformeerd over de (tussentijdse) resultaten van dit project zodra deze beschikbaar zijn.
Risico’s
Financieel resultaat 2016
€ 316.558
Financieel belang
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesDe Raad ontvangt ieder jaar de begroting, begrotingswijzigingen en de jaarrekening. Daarnaast worden indien van toepassing documenten voorgelegd waarop de Raad een zienswijze mag of toestemming moet geven.
Arbeidsintegratiebedrijf Dethon
Naam
Arbeidsintegratiebedrijf Dethon
Vestigingsplaats
Terneuzen
Website
Programma
Sociaal Domein
Doel en openbaar belang
Uitvoering namens de gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen van de Wet sociale werkvoorziening (welke wet per 1-1-2015 is opgenomen in de Participatiewet).VisieDethon ontwikkelt de persoonlijke capaciteiten van zijn werknemers en cliënten naar werk.MissieDethon is hèt arbeidsontwikkelbedrijf van Zeeuws-Vlaanderen. Dit betekent het meest gerenommeerde bedrijf dat zoveel mogelijk passende arbeid creëert en werkt aan de arbeidsontwikkeling en integratie van medewerkers en cliënten, onder meer door middel van de uitvoering van de regelingen voor gesubsidieerde arbeid. Dat doet Dethon door met een efficiënte en bedrijfsmatig werkende organisatie producten en diensten te leveren die goed, gewild en maatschappelijk relevant zijn.
Eigen Vermogen
31-12-2016
€ 1.783.597
Vreemd Vermogen
31-12-2016
€ 12.686.510
Partners
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:Algemeen Bestuur: Wethouder Dhr. C.L Liefting is voorzitter en lid van het Dagelijks Bestuur van het bestuur van Dethon. In het Algemeen Bestuur zitten namens de gemeenteraad mw. P.A.F. Stoker en dhr. M. Barbé. Plaatsvervangend lid, Dhr. C.J. Reijn
Veranderingen
Door de wijzigingen in wet en regelgeving, vooral de invoering van de Participatiewet in 2015 zal er voor de uitvoering van de WSW minder subsidie voor de loonkosten van de WSW-ers beschikbaar worden gesteld. Nieuwe instroom is met ingang van 2015 niet meer mogelijk. Dit leidt door natuurlijk verloop uiteindelijk tot een afbouw van de WSW. Mensen die kunnen, moeten uitstromen naar regulier werk.
Risico’s
De economische crisis en de genoemde veranderingen kunnen tot gevolg hebben dat het bedrijfsresultaat minder wordt.
Financieel resultaat 2016
€ - 476.000
Financieel belang
Een eventueel tekort van Dethon komt volledig ten laste van de aangesloten gemeenten, nadat in eerste instantie het weerstandsvermogen bij Dethon zelf is aangesproken. De subsidie die wij per bij Dethon werkzame SW medewerker ontvangen wordt overgemaakt aan Dethon.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesDe begroting en jaarrekening worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Zeeland Seaports (ZSP)
Naam
Zeeland Seaports (ZSP)
Vestigingsplaats
Terneuzen
Website
Programma
Economie
Doel en openbaar belang
N.V. Zeeland Seaports houdt zich bezig met:- ontwikkeling en beheer van havengebieden in Zeeland;- veilige en efficiënte afhandeling van het scheepvaartverkeer;- zorg dragen voor nautische en maritieme orde en veiligheid.De gemeenschappelijke regeling Zeeland Seaports is voor 100% aandeelhouder in N.V. Zeeland Seaports.
Eigen Vermogen
31-12-2016
€ 134.575.000
Vreemd Vermogen
31-12-2016
€ 421.873.000
Partners
De GR ZSP is voor 100% aandeelhouder van de NV ZSP.Deelnemers zijn:• provincie Zeeland 50%;• gemeente Borsele 16,66%;• gemeente Vlissingen 16,66%;• gemeente Terneuzen 16,66%.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:Dagelijks bestuur: Burgemeester Dhr. J.A.H. LoninkAlgemeen bestuur: wethouder Dhr. J.F. Begijn
Veranderingen
Risico’s
De GR is aandeelhouder van de NV ZSP. Risico’s bestaan uit de waardering van de NV ZSP en de garantstelling voor de NV ZSP en WarmCO2 en zijn indirect gekoppeld aan de risico’s van de NV ZSP/WarmCO2. De GR staat tot 2028 garant voor het vreemd vermogen van de NV. De GR staat voor € 500 miljoen garant voor de NV en voor € 65 miljoen voor WarmCO2.De weerstandscapaciteit van de GR bestaat uit de algemene reserves van € 160.637.000 en is voldoende om een eventuele afwaardering van de deelneming te kunnen afdek-ken.Het weerstandsvermogen is voldoende om de risico’s te kunnen opvangen.
Financieel resultaat 2016
Jaarresultaat:De NV ZSP heeft over 2016 een batig saldo van € 13.028.000 Dit resultaat is ten bate van de algemene reserve gebracht.Realisatie 2016 van de GR toont een resultaat van € 0.
Financieel belang
De gemeente is aandeelhouder van de NV voor 16,66 %.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesDe gemeenteraad krijgt jaarlijks de jaarrekening/jaarverslag en de begroting en meerjarenraming van de GR ZSP aangeboden. De gemeenteraad heeft de mogelijkheid bezwaren over de jaarrekening en gevoelens over de begroting kenbaar te maken. De gemeenteraad krijgt ook het jaarbericht en de begroting van de NV ter kennisname aangeboden. De mogelijkheid bestaat om opmerkingen mee te geven aan de gemeentelijke vertegenwoordiger in het AB en daarmee ook richting de AvA. De NV ZSP is op 1 januari 2011 opgericht. Een evaluatie van de verzelfstandiging heeft in 2013 plaatsgevonden. Aandachtspunten en acties voortvloeiend uit de evaluatie worden uitgewerkt in het strategisch masterplan en geleidelijk ingevoerd.
Samenwerkingsverband Collectief Vervoer (CVV)
Naam
Samenwerkingsverband Collectief Vervoer (CVV)
Vestigingsplaats
Terneuzen
Website
Geen eigen website, wel Taxi-com
Programma
Sociaal Domein
Doel en openbaar belang
De gemeenschappelijke regeling kent drie taken. Leerlingenvervoer, Wmo vervoer en aanvullend openbaar vervoer (verantwoording Provincie Zeeland). De wettelijke basis voor het leerlingenvervoer is terug te vinden in de onderscheiden onderwijswetten; Wet primair onderwijs, Wet voortgezet onderwijs en de Wet expertisecentra. De wetten zijn vertaald in lokale verordeningen.Een belangrijk deel van het takenpakket is gebaseerd op de keuze die de gemeenteraad heeft gemaakt ten aanzien van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Het collectief Wmo vervoer is vanaf 1 januari 2017 een zogeheten algemene voorziening, toegankelijk voor personen met functiebeperkingen die niet aan het openbaar vervoer kunnen deelnemen.Daarnaast vult de gemeenschappelijke regeling op verzoek van de openbaar vervoersautoriteit (de Provincie Zeeland) een aanvullend aanbod in voor het openbaar vervoer.
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
31-12-2016
€ 648.162
Partners
Gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:Dagelijks bestuur: Wethouder Dhr. C.L. LieftingAlgemeen bestuur: de raadsleden Dhr. P.A.A. Snoodijk en Dhr. J.C.M. van der Ha, plaatsvervangend lid wethouder Dhr. F. Deij en de raadsleden mw. A.D.W. Dijkhuis-Dieleman en Dhr. R.G.M. Huys
Veranderingen
Er vindt een nieuwe aanbesteding Wmo vervoer plaats.
Risico’s
Er zijn geen andere risico’s dan dat de gemeente zelfstandig deze taak uit zou voeren.
Financieel resultaat 2016
Batig saldo is € 0. Alle uitgaven komen ten laste van de deelnemende gemeenten.
Financieel belang
De doorberekening aan de gemeente Terneuzen over 2016 is € 1.805.978.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesDe gemeenteraad wordt geïnformeerd door middel van de begroting en de jaarrekening. Er zijn geen evaluaties gepland.
Grensoverschrijdend openbaar lichaam (GOL) welzijn aan-z
Naam
Grensoverschrijdend openbaar lichaam (GOL) welzijn aan-z
Vestigingsplaats
Axel
Website
Programma
Sociaal domein
Doel en openbaar belang
Het GOL aan-z heeft tot doel inwoners van het werkgebied (Terneuzen, Assenede, Wachtebeke, Kaprijke, Sint-Laureins) te ondersteunen bij het zelfstandig leven en participeren in de samenleving. Aan-z doet dit door het versterken van structuren, sociale netwerken en eigen mogelijkheden van mensen. Aan-z richt zich daarbij in ieder geval op kwetsbare burgers en werkt samen met sterke burgers aan de leefbaarheid in buurten en wijken.
Eigen Vermogen
31-12-2016
€ 1.291.840 (onder voorbehoud van accountantscontrole)
Vreemd Vermogen
31-12-2016
€ 716.515 (onder voorbehoud van accountantscontrole)
Partners
De gemeente Terneuzen en de Belgische gemeenten Assenede, Kaprijke, St. Laureins en Wachtebeke.
Bestuurlijk belang
Dagelijks bestuur: Wethouder Dhr. C.L. Liefting (afwisselend voorzitter).Algemeen bestuur: Wethouder Dhr. C.L. Liefting. In het Algemeen Bestuur zitten namens de gemeenteraad mw. M.I.R. Hemelsoet-de Jaeger, Dhr. C.J. Reijn en Dhr. R.B. Lippens.
Veranderingen
Vanaf 2014 levert aan-z maatschappelijk werk voor inwoners van Terneuzen. In 2015 is de dienstverlening voor de gemeente Terneuzen uitgebreid met welzijnswerk gericht op de jeugd en cliëntondersteuning conform de nieuwe Wmo 2015. Voor deze functies zijn de medewerkers van Stichting Jeugdjongerenwerk per 1 januari 2015 in dienst gekomen bij aan-z; de cliëntondersteuners van MEE Zeeland op 1 januari 2016. Vanaf 2015 regelt aan-z de toegang tot de maatwerkvoorzieningen Wmo en stuurt aan-z ook de gemeentelijke Wmo-consulenten aan. Op 1 januari 2016 is het Centrum voor Jeugd en Gezin toegevoegd aan aan-z als team jeugd en gezin. Aan-z is voornemens om vanaf 1 januari 2018 de PIOFACH-taken in eigen beheer uit te voeren.
Risico’s
Het risico is dat aan-z niet toekomt met de beschikbaar gestelde budgetsubsidie. In de begroting 2018 is een tekort voorzien van € 400.000. Dit kan nog binnen de eigen organisatie opgevangen worden. Het eigen vermogen is beperkt.
Financieel resultaat 2016
Het financieel resultaat van de jaarrekening 2016 is € 128.760 (onder voorbehoud van accountantscontrole).
Financieel belang
De budgetsubsidie die wij in 2016 beschikbaar stelden bedroeg € 4.822.210 inclusief project- en overige subsidies en de bijdrage aan Zo-net.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesDe gemeenteraad wordt geïnformeerd door middel van de begroting en de jaarrekening. In tussentijdse informatiebijeenkomsten en brieven wordt de gemeenteraad op de hoogte gehouden van de huidige, bijzondere ontwikkelingen. Er is eind 2016 een evaluatie gemaakt voor de jeugdopdracht aan aan-z. Hierin zijn ook algemene organisatorische zaken meegenomen.
Aandelenbezit N.V. BNG Bank
Naam
Aandelenbezit N.V. BNG Bank
Vestigingsplaats
Den Haag
Website
Programma
Algemene Dekkingsmiddelen.
Doel en openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Hiermee is de bank essentieel voor de publieke taak. De kerntaak is om tegen lage tarieven krediet te verstrekken aan of onder garantie van Nederlandse overheden. De gemeente neemt deel in het maatschappelijk kapitaal van de N.V. BNG Bank.
Eigen Vermogen
31-12-2016
€ 4.486.000.000
Vreemd Vermogen
31-12-2016
€ 149.514.000.000
Partners
De staat is houder van de helft van de aandelen. De andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:Wethouder Dhr. Drs. F.O. van Hulle
Veranderingen
Risico’s
De BNG Bank heeft een triple-A rating, zodat nauwelijks sprake is van lopende risico’s uit de deelneming aan deze verbonden partij. De BNG Bank is een van de meest kredietwaardige banken ter wereld.BNG bank werd eind 2015 door De Nederlandsche Bank aangemerkt als nationaal systeemrelevante bank (Een bank waarvan een faillissement de rest van het financiële systeem en de reële economie ernstige schade kan berokkenen). Daardoor dient de bank als aanvulling op het minimaal vereiste kapitaal een systeemrelevantiebuffer aan te houden van 1% van de naar risico gewogen activa. Deze extra buffer wordt gefaseerd ingevoerd over de komende 4 jaar. De bank voldoet nu al ruimschoots aan de hogere eis.De sterke solvabiliteitspositie van de BNG Bank komt tot uitdrukking in de hoge Tier 1-ratio. De Basel III norm legt aan banken op om tegen 2019 een Tier 1-kapitaalratio van 8,5% aan te houden. De Tier 1-ratio van de bank steeg tot 36% en daardoor zal BNG Bank ruimschoots kunnen voldoen aan deze eis.
Financieel resultaat 2016
Het jaar 2016 is afgesloten met een winst van EUR 369 miljoen, een stijging van 63% ten opzichte van de EUR 226 miljoen over 2015. Van de winst wordt 25% in de vorm van een dividend uitgekeerd aan de aandeelhouders. Over het jaar 2016 hebben we een bedrag van EUR 74.577 ontvangen aan dividend. Dat komt dit neer op € 1,64 per aandeel. De nettowinst over het 1e halfjaar van 2017 bedraagt EUR 242 miljoen, een stijging van 92% ten opzichte van de 1e helft van 2016 (EUR 126 miljoen).
Financieel belang
De gemeente is aandeelhouder en beschikt over 45.474 aandelen. Hierop vindt jaarlijks een dividenduitkering plaats.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesIn 2016 hebben geen rapportages aan de Raad plaatsgevonden.
Aandelenbezit PZEM (voormalig N.V. Delta)
Naam
Aandelenbezit PZEM (voormalig N.V. Delta)
Vestigingsplaats
Middelburg
Website
Programma
Economie
Doel en openbaar belang
Delta N.V. was een zelfstandige multi-utility onderneming op het gebied van energie, netwerken en afvalverwerking en is inmiddels na gedwongen splitsing/verkoop van een aantal bedrijfsonderdelen van naam gewisseld en heet nu PZEM NV. De aandelen zijn in het bezit van Zeeuwse, Brabantse en Zuid-Hollandse gemeenten en de provincie Zeeland.Missie en Visie Het werkgebied van PZEM NV is aanmerkelijk kleiner dan voorheen. Resteert het waterbedrijf Evides (50% aandelen), 70% aandelen EPZ (kerncentrale Borsele) , 50% aandelen in de Sloecentrale en het gereorganiseerde Wholesalebedrijf (100 % aandelen). De gemeente Terneuzen is voor 7,35% aandeelhouder in Delta N.V. Er zijn geen smart doelstellingen geformuleerd die de gemeente nastreeft voor het aandeelhouderschap van PZEM N.V.
Eigen Vermogen
31-12-2016
€ 1.078.132.000
Vreemd Vermogen
31-12-2016
€ 1.396.908.000
Partners
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:Algemeen Bestuur: Wethouder Dhr. Drs. F.O. van Hulle, plaatsvervangend lid, wethouder Dhr. J.F. Begijn
Veranderingen
In 2016 zijn gerechtelijke uitspraken gedaan over de noodzaak van afsplitsing netwerkbedrijf Enduris. Tevens leverden de onderhandelingen met het Rijk over terugkoop Enduris bij splitsing geen resultaat op, zodat een regulier verkooptraject is gestart. Eind december is tevens bekend gemaakt dat een koper voor Delta Retail gevonden is.
Risico’s
PZEM NV is nu nog steeds actief op verschillende energiemarkten en wordt daarbij geconfronteerd met een groot aantal risico’s. Het gaat om risico’s die voortkomen uit de samenstelling van de handelsportefeuille en risico’s die voortkomen uit economische, financiële en juridische ontwikkelingen. Deze risico’s zijn inherent aan de strategische keuzes en de activiteiten van PZEM N.V en behoren daarom tot het risicoprofiel van de onderneming. Met name de ontmanteling van de kerncentrale Borsele. Als het met het bedrijf minder goed gaat zal het minder dividend uit kunnen keren.
Financieel resultaat 2016
PZEM N.V. heeft een netto resultaat over 2016 van € 57.510.000.
Financieel belang
De gemeente is aandeelhouder van de NV voor 7,35 %.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesDe gemeenteraad wordt geïnformeerd over van belangrijke besluiten die aan de aandeelhouders worden voorgelegd.
BGTS Kanaalzone
Naam
BGTS Kanaalzone
Vestigingsplaats
Gent
Website
Programma
Economie
Doel en openbaar belang
Het Grensoverschrijdend Openbaar Lichaam – sinds 4 december 2015 werkend onder de naam Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) Kanaalzone - heeft tot doel het grensoverschrijdende overleg en de grensoverschrijdende samenwerking tussen de deelnemers voor hun gemeenschappelijke belangen te bevorderen.Het Grensoverschrijdend Openbaar Lichaam zet zich in om het in lid 1 aangegeven doel te bereiken door:• De beleidsmatige afstemming te bevorderen en te ondersteunen gericht op de reali-satie van het in lid 1 aangegeven doel;• Het opstarten en uitvoeren van structurele samenwerkingsprojecten gericht op de realisatie van het in lid 1 aangegeven doel. De uitvoering van taken gaat niet gepaard met overdracht van bevoegdheid van de deel-nemers aan het Grensoverschrijdend Openbaar Lichaam.
Eigen Vermogen
31-12-2016
€ 4.657
Vreemd Vermogen
Partners
Gemeente TerneuzenStad Gent (België)Gemeente Evergem (België)Gemeente Zelzate (België)
Bestuurlijk belang
Raad van Bestuur: Burgemeester J.H. Lonink en Dhr. C.L. LieftingAlgemene Vergadering: wethouder Dhr. C.L. Liefting, raadsleden mw. R. de Feijter – de Feijter en Dhr. C.J. Reijn
Veranderingen
Het GOL Gent – Terneuzen is in 2015 uitgebreid met de Belgische gemeenten Zelzate en Evergem. Hierbij zijn nu alle vier Kanaalzonegemeenten vertegenwoordigd. De werk-naam is nu BGTS Kanaalzone. Tien potentiële projecten zijn benoemd en worden in 2017 wel of niet inhoudelijk ingevuld. Het door BGTS Kanaalzone te monitoren project “Skills Navigator” gaat – bij goedkeuring op 5 april 2017 – vanaf 1 september 2017 als Interreg V-project van start voor een periode van drie jaar.
Risico’s
GeenGeen
Financieel resultaat 2016
Financieel belang
Statutair draagt de gemeente jaarlijks € 0 bij.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesVia raadsleden Mevr. R de Feijter – de Feijter en dhr. C. Reijn. Nog niet plaatsgevonden. BGTS Kanaalzone is pas sinds 4 december 2015 actief. GOL Gent – Terneuzen is met ingang van zelfde datum opgeheven.
Belastingsamenwerking Sabewa Zeeland
Naam
Belastingsamenwerking Sabewa Zeeland
Vestigingsplaats
Terneuzen
Website
Programma
Algemene dekkingsmiddelen
Doel en openbaar belang
Sabewa Zeeland is een uitvoeringsorganisatie, die de heffing en invordering verzorgt van waterschapsbelastingen (zuiveringsheffing, verontreinigingsheffing en de watersysteemheffingen) en gemeentelijke belastingen (zoals de onroerende-zaakbelasting, rioolheffing, afvalstoffenheffing, honden- en toeristenbelasting). De bezwaar- en beroepschriften gericht tegen de belastingaanslagen en kwijtscheldingsverzoeken worden ook door Sabewa Zeeland behandeld.Daarnaast worden de taken en werkzaamheden in het kader van de Wet waardering on-roerende zaken (Wet WOZ) voor de bij Sabewa Zeeland aangesloten gemeenten uitgevoerd.
Eigen Vermogen
31-12-2016
€ 520.892
Vreemd Vermogen
31-12-2016
€ 284.291
Partners
De gemeenten Borsele, Goes, Hulst, Kapelle, Reimerswaal, Sluis, Terneuzen, Tholen en het waterschap Scheldestromen
Bestuurlijk belang
Veranderingen
Al in 2015 zijn er verbeteringen in de bedrijfsvoering doorgevoerd die vanaf 2015 effect hebben op het financieel resultaat.
Risico’s
Financieel resultaat 2016
Het financieel resultaat voor 2016 was € 377.242 voordelig.
Financieel belang
Deelnemersbijdrage (heffen: obv aanslagregels, innen: obv aantal aanslagen, WOZ obv aantal objecten)
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesDmv begroting en jaarrekening
Regionale UitvoeringsDienst Zeeland (RUD)
Naam
Regionale UitvoeringsDienst Zeeland (RUD)
Vestigingsplaats
Terneuzen
Website
Programma
Volksgezondheid en Milieu
Doel en openbaar belang
Doel De doelstelling van de RUD Zeeland is om de opgedragen taakonderdelen van het omgevingsrecht professioneel, doelmatig en conform vastgelegde kwaliteitseisen en dienstverleningsnormen uit te voeren. UitvoeringDe RUD Zeeland voert ten behoeve van de deelnemers de milieutaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving uit.
Eigen Vermogen
31-12-2016
€ 798.224
Vreemd Vermogen
31-12-2016
€ 2.438.456
Partners
Alle gemeenten in Zeeland, Waterschap Scheldestromen en Provincie Zeeland
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:Dagelijks Bestuur: wethouder Dhr. drs. F.O. van Hulle Algemeen Bestuur: wethouder Dhr. drs. F.O. van Hulle, plaatsvervangend lid wethouder Dhr. J.F. Begijn
Veranderingen
Risico’s
Het risico is dat niet alle opgedragen taken kunnen worden uitgevoerd. Door het invoeren van de PXQ-systematiek zijn de gehanteerde kwaliteit, de kengetallen en frequenties vastgelegd. Een risico is dat de vastgestelde frequenties en kengetallen niet overeenkomen met de prestaties van de RUD Zeeland.Door de wetswijziging per 1-7-2017 bestaat de kans dat de BRZO-taken overgeheveld moeten worden naar de DCMR. Indien BRZO-taken overgeheveld worden naar DCMR dan komt de robuustheid van de RUD Zeeland onder druk te staan.
Financieel resultaat 2016
€ 234.840
Financieel belang
Vaste verdeelsleutel aangevuld met bedrag uit Algemene Uitkering. In 2016 betekende dit voor de gemeente Terneuzen € 869.742.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesDmv begroting en jaarrekening.