Ga naar de inhoud van deze pagina.
Logo van Gemeente Terneuzen
Begroting 2018
    • Voorwoord
    • Financiële positie - Meerjarenperspectief
    • Portefeuillehouder
    • 0 Bestuur en ondersteuning
    • 1 Veiligheid
    • 2 Verkeer, vervoer en waterstaat
    • 3 Economie
    • 4 Onderwijs
    • 5 Sport, cultuur en recreatie
    • 6 Sociaal domein
    • 7 Volksgezondheid en milieu
    • 8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
    • Door de Raad te autoriseren begrotingsbedragen
    • Algemene dekkingsmiddelen
    • Overhead
    • Vennootschapsbelasting (VpB)
    • Reserves en voorzieningen
    • Incidentele lasten en baten
    • A. Lokale heffingen
    • B. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
    • C. Onderhoud kapitaalgoederen
    • D. Financiering
    • E. Bedrijfsvoering
    • F. Verbonden partijen
    • G. Grondbeleid
    • H. Demografische ontwikkelingen
    • Investeringsprogramma 2018-2021
    • Overzicht (hoofd) taakvelden
    • Verordeningen
    • Afkortingenlijst
  • Kijklijnen
    0 Bestuur en ondersteuning
    0.1 Bestuur
    0.1.1 Vergroten interactie en participatie van burgers, instellingen en bedrijven. 0.1.2 Meerwaarde creëren voor de regio in het algemeen en de gemeente Terneuzen in het bijzonder. 0.1.3 Grotere betrokkenheid burgers op beleid en beheer woon- en leefomgeving. 0.1.4 Slagvaardige kern- en wijkraden. 0.1.5 Verbetering van de leefbaarheid, versterking van de gemeenschapszin en bevordering van de zelfredzaamheid van de burgers.
    0.2 Burgerzaken
    0.2.1 Actuele Basisregistratie personen (BRP). 0.2.2 Voldoen aan de kieswet.
    0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
    0.3.1 Optimaal gebruik van gebouwen en gronden tegen aanvaardbare kosten.
    1 Veiligheid
    1.1 Crisisbeheersing en brandweer
    1.1.1 Veiligheidsregio: een organisatie die goed voorbereid is op grote incidenten en crisissituaties.
    1.2 Openbare orde en veiligheid
    1.2.1 Positieve veiligheidsbeleving bij inwoners van de gemeente Terneuzen. 1.2.2 Discriminatie voorkomen en bestrijden. 1.2.3 Beperken overlast in de openbare ruimte.
    2 Verkeer, vervoer en waterstaat
    2.1 Verkeer en vervoer
    2.1.1 Een goed bereikbaar, toegankelijk en veilig wegennet, met zo min mogelijk overlast op het gebied van emissies en geluid. 2.1.2 Waarborging van de veiligheid van de weggebruikers en goed functioneren van de wegen. 2.1.3 Zo goed mogelijk laten functioneren van het openbaar leven bij duisternis in een sociaal veilige, verkeersveilige en leefbare situatie, met daarbij minimaal energieverbruik en tegen aanvaardbare kosten.
    2.2 Parkeren
    2.2.1 Het bieden van een passende parkeeroplossing per gebied en doelgroep.
    2.3 Recreatieve havens
    2.3.1 Verbinding van de stad met het water en ontwikkeling van de Veerhaven en omgeving tot een toeristisch recreatieve trekpleister.
    2.4 Economische havens en waterwegen
    2.4.1 Voor scheepvaart voldoende grote zeesluis.
    2.5 Openbaar vervoer
    3 Economie
    3.1 Economische ontwikkeling
    3.1.1 Een toekomstbestendig centrum, waaronder kernwinkelgebied. 3.1.2 Het faciliteren van winkeltijden die aansluiten bij de vraag. 3.1.3 Een toekomstbestendige ambulante handel. 3.1.4 Een schoon, heel en veilig bedrijventerrein Handelspoort/Haarmanweg). 3.1.5 Een schoon, heel en veilig kernwinkelgebied in Terneuzen en winkelgebied Axel en Sas van Gent. 3.1.6 Actueel camperbeleid en duidelijkheid over regelgeving rond andere kampeervormen. 3.1.7 De economische positie in een kern en het leef-, woon- en verblijfsklimaat bevorderen. 3.1.8 De dynamiek rond de bouw van de Nieuwe Sluis Terneuzen benutten voor het: verbeteren van het economisch vestigingsklimaat, een impuls te geven aan landschapsontwikkeling en het maken van aantrekkelijke (stedelijke) woonmilieus. 3.1.9 Ontwikkeling van het havenbedrijf tot een sterke Toptien-haven in West-Europa, waarbij de braakliggende havengebieden langs het Kanaal van Gent naar Terneuzen in een sneller tempo tot ontwikkeling komen.
    3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
    3.2.1 Een gezonde toekomstbestendige bedrijventerreinenmarkt. 3.2.2 De Markt in Terneuzen als huiskamer van de regio.
    3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
    3.3.1 Goed ondernemersklimaat waarbij wij ondernemerschap stimuleren en de ondernemers zich gesteund voelen.
    3.4 Economische promotie
    3.4.1 Zorgen voor een goede informatievoorziening over evenementen aan onze burgers. 3.4.2 Profilering van het stadscentrum van Terneuzen; “wees trots op wat we hebben”, “toon wat er allemaal komt”, … . 3.4.3 Behoud en aantrekken van inwoners, bezoekers en bedrijven voor de gemeente Terneuzen. 3.4.4 Een goede toeristische informatievoorziening. 3.4.5 Een gemeentebreed dekkende breedband infrastructuur. 3.4.6 Meer riviercruise toerisme naar Terneuzen trekken. 3.4.7 Een professioneel bezoekerscentrum van het sluizencomplex.
    4 Onderwijs
    4.1 Openbaar basis onderwijs
    4.2 Onderwijshuisvesting
    4.2.1 Huisvestingsvoorzieningen: Voldoende en goede huisvestingsvoorzieningen.
    4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
    4.3.1 Kinderen uit Terneuzen groeien gezond en veilig op zodat zij hun talenten ontwikkelen en kunnen meedoen naar vermogen. 4.3.2 Een toekomstbestendig, bereikbaar, kwalitatief hoogwaardig en betaalbaar aanbod aan voorzieningen voor opvang en onderwijs binnen onze gemeente en onze regio.
    5 Sport, cultuur en recreatie
    5.1 Sportbeleid en activering
    5.1.1 Vitale Inwoners en specifieke doelgroepen met een gezond actief leven.
    5.2 Sportaccommodaties
    5.2.1 Een passend en toekomstbestendig voorzieningenniveau van sportaccommodaties.
    5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
    5.3.1 Inzicht in mogelijkheden en keuzes op het gebied van kunst en cultuur in de gemeente Terneuzen.
    5.4 Musea
    5.4.1 Aandacht trekken van een breed publiek met de openstelling van de musea voor het culturele erfgoed in onze gemeente.
    5.5 Cultureel erfgoed
    5.5.1 Het behouden van karakteristieke stads- en dorpsgezichten en cultureel erfgoed. 5.5.2 Het behouden van de huidige functie als cultuurhistorische centra van diverse (rijks)monumenten, zoals de watertoren en de molens.
    5.6 Media
    5.6.1 Bevordering kennisvoorziening en leesbevordering door de bibliotheek en lokale informatievoorziening door de lokale omroep.
    5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
    5.7.1 Een acceptabel onderhoudsniveau van het openbaar groen.
    6 Sociaal domein
    6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
    6.1.1 Inwoners uit Terneuzen wonen in een dynamische en uitdagende leefomgeving en voelen zich gelukkig. 6.1.2 Vrijwilligers en mantelzorgers worden ondersteund door aan-z. 6.1.3 Terneuzen heeft voldoende algemene voorzieningen waar burgers gebruik van kunnen maken. 6.1.4 Participeren van jongeren. 6.1.5 Alle burgers kunnen op een eenvoudige wijze informatie en advies vinden.
    6.2 Wijkteams
    6.2.1 Een integrale dienstverlening voor alle inwoners. 6.2.2 Heldere afspraken met aan-z voor 2018 voor de uitvoering van de diverse taken op het gebied van het sociaal domein. 6.2.3 Soepele overgang en warme overdracht Voor de doelgroep jongvolwassenen (18-/18+) van de jeugdhulpverlening naar o.a. Wmo, Zorgverzekeringswet of Wlz.
    6.3 Inkomensregelingen
    6.3.1 Noodzakelijke ondersteuning inwoners die niet zelfstandig in de noodzakelijke kosten van hun bestaan kunnen voorzien. 6.3.2 Betrokkenheid van klanten bij beleidsvorming. 6.3.3 Waarborging zelfstandige deelname aan het maatschappelijk verkeer (maatschappelijke participatie en sociale redzaamheid).
    6.4 Begeleide participatie
    6.4.1 Inwoners van Terneuzen doen mee en iedereen draagt bij (heeft werk en/of een zinvolle dagbesteding en/of ervaart zingeving).
    6.5 Arbeidsparticipatie
    6.5.1 Inwoners van Terneuzen vinden zo snel mogelijk de weg naar duurzame arbeid. 6.5.2 Inwoners van Terneuzen burgeren zo snel mogelijk in.
    6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
    6.6.1 Burgers kunnen zo lang mogelijk thuis wonen.
    6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
    6.71.1 Inwoners van Terneuzen tussen 17 en 23 jaar binnen de gemeente zijn zelfredzaam en voorbereid om te participeren in de maatschappij. 6.71.2 Inwoners uit Terneuzen voelen zich zo lang mogelijk gezond en hebben naar vermogen regie over hun eigen leven.
    6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
    6.72.1 Goede kwaliteit van de jeugdhulp, zo min mogelijk wachtlijsten en minder bureaucratie. 6.72.2 Een representatief onderzoek bij cliënten naar ervaringen en tevredenheid. 6.72.3 Transformatie in de jeugdhulpverlening. 6.72.4 Heldere informatie over de voortgang van de jeugdhulpverlening en inzicht in de tussentijdse stand van zaken met betrekking tot het budget jeugdhulp.
    6.81 Geëscaleerde zorg 18+
    6.81.1 Goede samenwerking tussen de Zeeuwse gemeenten, Geestelijke Gezondheidszorg, Raad voor de Kinderbescherming, Veiligheidshuis, Rechtbank, Politie, Veilig Thuis in het belang van de zorg voor burgers.
    6.82 Geëscaleerde zorg 18-
    6.82.1 Goede samenwerking tussen de Zeeuwse gemeenten, Raad voor de Kinderbescherming, Veiligheidshuis, Rechtbank, Politie, Veilig Thuis en de gecertificeerde instellingen.
    7 Volksgezondheid en milieu
    7.1 Volksgezondheid
    7.1.1 Verhogen van de levensverwachting in goede gezondheid van onze inwoners, het terugdringen van de jaren in (ervaren) ongezondheid en verkleinen sociaaleconomische gezondheidsverschillen.
    7.2 Riolering
    7.2.1 Doelmatiger beleid en beheer aan de gehele (afval-)waterketen. E.e.a. met het oog op kostenbesparing binnen de (afval-)waterketen, vergroten kwaliteit en efficiëntie van innovatievermogen en uitvoeren beheertaken.
    7.3 Afval
    7.3.1 Optimale scheiding en recycling van afvalstoffen en verminderen hoeveelheid restafval.
    7.4 Milieubeheer
    7.4.1 Bereiken van de in het beleidsplan klimaat en duurzaamheid vastgelegde doelstellingen. 7.4.2 Behouden leefbaarheid Kanaalzone. 7.4.3 Behalen van de titel Fairtrade gemeente.
    7.5 Begraafplaatsen en crematoria
    7.5.1 Begraafplaatsen die voldoende ruimte bieden voor toekomstige begravingen en bijzettingen.
    8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
    8.1 Ruimtelijke ordening
    8.1.1 Ruimtelijke plannen en programma’s die voldoen aan omgevingsgerichte ontwikkelingen en waarbij zoveel als mogelijk al wordt voorgesorteerd op de nieuwe Omgevingswet. 8.1.2 Invulling van de ambities voor de Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone, zoals die in het uitvoeringsprogramma staan beschreven. 8.1.3 Goede ruimtelijke invulling Masterplan Axelsedam en verbinding deelplannen Kennedylaan West, Axelsedam en Beurtvaartkade. 8.1.4 Vooral voeren van een faciliterend grondbeleid met als streven een regierol en kostenverhaal.
    8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)
    8.2.1 Financieel sluitend exploiteren van gronden bestemd voor woningbouw.
    8.3 Wonen en bouwen
    8.3.1 Kwaliteitsverbetering binnen het bestaand bebouwd gebied, zowel met betrekking tot de woningvoorraad als de woonomgeving. 8.3.2 Versterking van de woonbeleving en de identiteit van de afzonderlijke kernen. 8.3.3 Het verduurzamen van bestaande woningen en nieuwbouw door meer energiebesparende maatregelen en duurzame energie te stimuleren.
  • Begroting 2018
  • Programma's
  • 3 Economie
  • Verbonden partijen

3 Economie

Verbonden partijen

  • Zeeland Seaports (ZSP)

    Naam

    Zeeland Seaports (ZSP)

    Vestigingsplaats

    Terneuzen

    Website

    ZSP

    Programma

    Economie

    Doel en openbaar belang

    N.V. Zeeland Seaports houdt zich bezig met:- ontwikkeling en beheer van havengebieden in Zeeland;- veilige en efficiënte afhandeling van het scheepvaartverkeer;- zorg dragen voor nautische en maritieme orde en veiligheid.De gemeenschappelijke regeling Zeeland Seaports is voor 100% aandeelhouder in N.V. Zeeland Seaports.

    Eigen Vermogen

    31-12-2016

    € 134.575.000

    Vreemd Vermogen

    31-12-2016

    € 421.873.000

    Partners

    De GR ZSP is voor 100% aandeelhouder van de NV ZSP.Deelnemers zijn:•   provincie Zeeland 50%;•   gemeente Borsele 16,66%;•   gemeente Vlissingen 16,66%;•   gemeente Terneuzen 16,66%.

    Bestuurlijk belang

    Vertegenwoordiging gemeente:Dagelijks bestuur: Burgemeester Dhr. J.A.H. LoninkAlgemeen bestuur: wethouder Dhr.  J.F. Begijn

    Veranderingen

    Risico’s

    De GR is aandeelhouder van de NV ZSP. Risico’s bestaan uit de waardering van de NV ZSP en de garantstelling voor de NV ZSP en WarmCO2 en zijn indirect gekoppeld aan de risico’s van de NV ZSP/WarmCO2. De GR staat tot 2028 garant voor het vreemd vermogen van de NV. De GR staat voor € 500 miljoen garant voor de NV en voor € 65 miljoen voor WarmCO2.De weerstandscapaciteit van de GR bestaat uit de algemene reserves van € 160.637.000 en  is voldoende om een eventuele afwaardering van de deelneming te kunnen afdek-ken.Het weerstandsvermogen is voldoende om de risico’s te kunnen opvangen.

    Financieel resultaat 2016

    Jaarresultaat:De NV ZSP heeft over 2016 een batig saldo van € 13.028.000 Dit resultaat is ten bate van de algemene reserve gebracht.Realisatie 2016 van de GR toont een resultaat van € 0.

    Financieel belang

    De gemeente is aandeelhouder van de NV voor 16,66 %.

    Rapportages aan de Raad
    Evaluaties

    De gemeenteraad krijgt jaarlijks de jaarrekening/jaarverslag en de begroting en meerjarenraming van de GR ZSP aangeboden. De gemeenteraad heeft de mogelijkheid bezwaren over de jaarrekening en gevoelens over de begroting kenbaar te maken. De gemeenteraad krijgt ook het jaarbericht en de begroting van de NV ter kennisname aangeboden. De mogelijkheid bestaat om opmerkingen mee te geven aan de gemeentelijke vertegenwoordiger in het AB en daarmee ook richting de AvA. De NV ZSP is op 1 januari 2011 opgericht. Een evaluatie van de verzelfstandiging heeft in 2013 plaatsgevonden. Aandachtspunten en  acties voortvloeiend uit de evaluatie worden uitgewerkt in het strategisch masterplan en geleidelijk ingevoerd.

  • BGTS Kanaalzone

    Naam

    BGTS Kanaalzone

    Vestigingsplaats

    Gent

    Website

    BGTS

    Programma

    Economie

    Doel en openbaar belang

    Het Grensoverschrijdend Openbaar Lichaam – sinds 4 december 2015 werkend onder de naam Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) Kanaalzone - heeft tot doel het grensoverschrijdende overleg en de grensoverschrijdende samenwerking tussen de deelnemers voor hun gemeenschappelijke belangen te bevorderen.Het Grensoverschrijdend Openbaar Lichaam zet zich in om het in lid 1 aangegeven doel te bereiken door:•   De beleidsmatige afstemming te bevorderen en te ondersteunen gericht op de reali-satie van het in lid 1 aangegeven doel;•   Het opstarten en uitvoeren van structurele samenwerkingsprojecten gericht op de realisatie van het in lid 1 aangegeven doel. De uitvoering van taken gaat niet gepaard met overdracht van bevoegdheid van de deel-nemers aan het Grensoverschrijdend Openbaar Lichaam.

    Eigen Vermogen

    31-12-2016

    € 4.657

    Vreemd Vermogen

    Partners

    Gemeente TerneuzenStad Gent (België)Gemeente Evergem (België)Gemeente Zelzate (België)

    Bestuurlijk belang

    Raad van Bestuur: Burgemeester J.H. Lonink en Dhr. C.L. LieftingAlgemene Vergadering: wethouder Dhr. C.L. Liefting,  raadsleden mw. R. de Feijter – de Feijter en Dhr. C.J. Reijn

    Veranderingen

    Het GOL Gent – Terneuzen is in 2015 uitgebreid met de Belgische gemeenten Zelzate en Evergem. Hierbij zijn nu alle vier Kanaalzonegemeenten vertegenwoordigd. De werk-naam is nu BGTS Kanaalzone. Tien potentiële projecten zijn benoemd en worden in 2017 wel of niet inhoudelijk ingevuld. Het door BGTS Kanaalzone te monitoren project “Skills Navigator” gaat – bij goedkeuring op 5 april 2017 – vanaf 1 september 2017 als Interreg V-project van start voor een periode van drie jaar.

    Risico’s

    GeenGeen

    Financieel resultaat 2016

    Financieel belang

    Statutair draagt de gemeente jaarlijks € 0 bij.

    Rapportages aan de Raad
    Evaluaties

    Via raadsleden Mevr. R de Feijter – de Feijter en dhr. C. Reijn. Nog niet plaatsgevonden. BGTS Kanaalzone is pas sinds 4 december 2015 actief. GOL Gent – Terneuzen is met ingang van zelfde datum opgeheven.

Vorige Indicatoren Volgende Financiën

Zoeken