Ga naar de inhoud van deze pagina.
Logo van Gemeente Terneuzen
Begroting 2018
    • Voorwoord
    • Financiële positie - Meerjarenperspectief
    • Portefeuillehouder
    • 0 Bestuur en ondersteuning
    • 1 Veiligheid
    • 2 Verkeer, vervoer en waterstaat
    • 3 Economie
    • 4 Onderwijs
    • 5 Sport, cultuur en recreatie
    • 6 Sociaal domein
    • 7 Volksgezondheid en milieu
    • 8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
    • Door de Raad te autoriseren begrotingsbedragen
    • Algemene dekkingsmiddelen
    • Overhead
    • Vennootschapsbelasting (VpB)
    • Reserves en voorzieningen
    • Incidentele lasten en baten
    • A. Lokale heffingen
    • B. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
    • C. Onderhoud kapitaalgoederen
    • D. Financiering
    • E. Bedrijfsvoering
    • F. Verbonden partijen
    • G. Grondbeleid
    • H. Demografische ontwikkelingen
    • Investeringsprogramma 2018-2021
    • Overzicht (hoofd) taakvelden
    • Verordeningen
    • Afkortingenlijst
  • Kijklijnen
    0 Bestuur en ondersteuning
    0.1 Bestuur
    0.1.1 Vergroten interactie en participatie van burgers, instellingen en bedrijven. 0.1.2 Meerwaarde creëren voor de regio in het algemeen en de gemeente Terneuzen in het bijzonder. 0.1.3 Grotere betrokkenheid burgers op beleid en beheer woon- en leefomgeving. 0.1.4 Slagvaardige kern- en wijkraden. 0.1.5 Verbetering van de leefbaarheid, versterking van de gemeenschapszin en bevordering van de zelfredzaamheid van de burgers.
    0.2 Burgerzaken
    0.2.1 Actuele Basisregistratie personen (BRP). 0.2.2 Voldoen aan de kieswet.
    0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
    0.3.1 Optimaal gebruik van gebouwen en gronden tegen aanvaardbare kosten.
    1 Veiligheid
    1.1 Crisisbeheersing en brandweer
    1.1.1 Veiligheidsregio: een organisatie die goed voorbereid is op grote incidenten en crisissituaties.
    1.2 Openbare orde en veiligheid
    1.2.1 Positieve veiligheidsbeleving bij inwoners van de gemeente Terneuzen. 1.2.2 Discriminatie voorkomen en bestrijden. 1.2.3 Beperken overlast in de openbare ruimte.
    2 Verkeer, vervoer en waterstaat
    2.1 Verkeer en vervoer
    2.1.1 Een goed bereikbaar, toegankelijk en veilig wegennet, met zo min mogelijk overlast op het gebied van emissies en geluid. 2.1.2 Waarborging van de veiligheid van de weggebruikers en goed functioneren van de wegen. 2.1.3 Zo goed mogelijk laten functioneren van het openbaar leven bij duisternis in een sociaal veilige, verkeersveilige en leefbare situatie, met daarbij minimaal energieverbruik en tegen aanvaardbare kosten.
    2.2 Parkeren
    2.2.1 Het bieden van een passende parkeeroplossing per gebied en doelgroep.
    2.3 Recreatieve havens
    2.3.1 Verbinding van de stad met het water en ontwikkeling van de Veerhaven en omgeving tot een toeristisch recreatieve trekpleister.
    2.4 Economische havens en waterwegen
    2.4.1 Voor scheepvaart voldoende grote zeesluis.
    2.5 Openbaar vervoer
    3 Economie
    3.1 Economische ontwikkeling
    3.1.1 Een toekomstbestendig centrum, waaronder kernwinkelgebied. 3.1.2 Het faciliteren van winkeltijden die aansluiten bij de vraag. 3.1.3 Een toekomstbestendige ambulante handel. 3.1.4 Een schoon, heel en veilig bedrijventerrein Handelspoort/Haarmanweg). 3.1.5 Een schoon, heel en veilig kernwinkelgebied in Terneuzen en winkelgebied Axel en Sas van Gent. 3.1.6 Actueel camperbeleid en duidelijkheid over regelgeving rond andere kampeervormen. 3.1.7 De economische positie in een kern en het leef-, woon- en verblijfsklimaat bevorderen. 3.1.8 De dynamiek rond de bouw van de Nieuwe Sluis Terneuzen benutten voor het: verbeteren van het economisch vestigingsklimaat, een impuls te geven aan landschapsontwikkeling en het maken van aantrekkelijke (stedelijke) woonmilieus. 3.1.9 Ontwikkeling van het havenbedrijf tot een sterke Toptien-haven in West-Europa, waarbij de braakliggende havengebieden langs het Kanaal van Gent naar Terneuzen in een sneller tempo tot ontwikkeling komen.
    3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
    3.2.1 Een gezonde toekomstbestendige bedrijventerreinenmarkt. 3.2.2 De Markt in Terneuzen als huiskamer van de regio.
    3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
    3.3.1 Goed ondernemersklimaat waarbij wij ondernemerschap stimuleren en de ondernemers zich gesteund voelen.
    3.4 Economische promotie
    3.4.1 Zorgen voor een goede informatievoorziening over evenementen aan onze burgers. 3.4.2 Profilering van het stadscentrum van Terneuzen; “wees trots op wat we hebben”, “toon wat er allemaal komt”, … . 3.4.3 Behoud en aantrekken van inwoners, bezoekers en bedrijven voor de gemeente Terneuzen. 3.4.4 Een goede toeristische informatievoorziening. 3.4.5 Een gemeentebreed dekkende breedband infrastructuur. 3.4.6 Meer riviercruise toerisme naar Terneuzen trekken. 3.4.7 Een professioneel bezoekerscentrum van het sluizencomplex.
    4 Onderwijs
    4.1 Openbaar basis onderwijs
    4.2 Onderwijshuisvesting
    4.2.1 Huisvestingsvoorzieningen: Voldoende en goede huisvestingsvoorzieningen.
    4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
    4.3.1 Kinderen uit Terneuzen groeien gezond en veilig op zodat zij hun talenten ontwikkelen en kunnen meedoen naar vermogen. 4.3.2 Een toekomstbestendig, bereikbaar, kwalitatief hoogwaardig en betaalbaar aanbod aan voorzieningen voor opvang en onderwijs binnen onze gemeente en onze regio.
    5 Sport, cultuur en recreatie
    5.1 Sportbeleid en activering
    5.1.1 Vitale Inwoners en specifieke doelgroepen met een gezond actief leven.
    5.2 Sportaccommodaties
    5.2.1 Een passend en toekomstbestendig voorzieningenniveau van sportaccommodaties.
    5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
    5.3.1 Inzicht in mogelijkheden en keuzes op het gebied van kunst en cultuur in de gemeente Terneuzen.
    5.4 Musea
    5.4.1 Aandacht trekken van een breed publiek met de openstelling van de musea voor het culturele erfgoed in onze gemeente.
    5.5 Cultureel erfgoed
    5.5.1 Het behouden van karakteristieke stads- en dorpsgezichten en cultureel erfgoed. 5.5.2 Het behouden van de huidige functie als cultuurhistorische centra van diverse (rijks)monumenten, zoals de watertoren en de molens.
    5.6 Media
    5.6.1 Bevordering kennisvoorziening en leesbevordering door de bibliotheek en lokale informatievoorziening door de lokale omroep.
    5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
    5.7.1 Een acceptabel onderhoudsniveau van het openbaar groen.
    6 Sociaal domein
    6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
    6.1.1 Inwoners uit Terneuzen wonen in een dynamische en uitdagende leefomgeving en voelen zich gelukkig. 6.1.2 Vrijwilligers en mantelzorgers worden ondersteund door aan-z. 6.1.3 Terneuzen heeft voldoende algemene voorzieningen waar burgers gebruik van kunnen maken. 6.1.4 Participeren van jongeren. 6.1.5 Alle burgers kunnen op een eenvoudige wijze informatie en advies vinden.
    6.2 Wijkteams
    6.2.1 Een integrale dienstverlening voor alle inwoners. 6.2.2 Heldere afspraken met aan-z voor 2018 voor de uitvoering van de diverse taken op het gebied van het sociaal domein. 6.2.3 Soepele overgang en warme overdracht Voor de doelgroep jongvolwassenen (18-/18+) van de jeugdhulpverlening naar o.a. Wmo, Zorgverzekeringswet of Wlz.
    6.3 Inkomensregelingen
    6.3.1 Noodzakelijke ondersteuning inwoners die niet zelfstandig in de noodzakelijke kosten van hun bestaan kunnen voorzien. 6.3.2 Betrokkenheid van klanten bij beleidsvorming. 6.3.3 Waarborging zelfstandige deelname aan het maatschappelijk verkeer (maatschappelijke participatie en sociale redzaamheid).
    6.4 Begeleide participatie
    6.4.1 Inwoners van Terneuzen doen mee en iedereen draagt bij (heeft werk en/of een zinvolle dagbesteding en/of ervaart zingeving).
    6.5 Arbeidsparticipatie
    6.5.1 Inwoners van Terneuzen vinden zo snel mogelijk de weg naar duurzame arbeid. 6.5.2 Inwoners van Terneuzen burgeren zo snel mogelijk in.
    6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
    6.6.1 Burgers kunnen zo lang mogelijk thuis wonen.
    6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
    6.71.1 Inwoners van Terneuzen tussen 17 en 23 jaar binnen de gemeente zijn zelfredzaam en voorbereid om te participeren in de maatschappij. 6.71.2 Inwoners uit Terneuzen voelen zich zo lang mogelijk gezond en hebben naar vermogen regie over hun eigen leven.
    6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
    6.72.1 Goede kwaliteit van de jeugdhulp, zo min mogelijk wachtlijsten en minder bureaucratie. 6.72.2 Een representatief onderzoek bij cliënten naar ervaringen en tevredenheid. 6.72.3 Transformatie in de jeugdhulpverlening. 6.72.4 Heldere informatie over de voortgang van de jeugdhulpverlening en inzicht in de tussentijdse stand van zaken met betrekking tot het budget jeugdhulp.
    6.81 Geëscaleerde zorg 18+
    6.81.1 Goede samenwerking tussen de Zeeuwse gemeenten, Geestelijke Gezondheidszorg, Raad voor de Kinderbescherming, Veiligheidshuis, Rechtbank, Politie, Veilig Thuis in het belang van de zorg voor burgers.
    6.82 Geëscaleerde zorg 18-
    6.82.1 Goede samenwerking tussen de Zeeuwse gemeenten, Raad voor de Kinderbescherming, Veiligheidshuis, Rechtbank, Politie, Veilig Thuis en de gecertificeerde instellingen.
    7 Volksgezondheid en milieu
    7.1 Volksgezondheid
    7.1.1 Verhogen van de levensverwachting in goede gezondheid van onze inwoners, het terugdringen van de jaren in (ervaren) ongezondheid en verkleinen sociaaleconomische gezondheidsverschillen.
    7.2 Riolering
    7.2.1 Doelmatiger beleid en beheer aan de gehele (afval-)waterketen. E.e.a. met het oog op kostenbesparing binnen de (afval-)waterketen, vergroten kwaliteit en efficiëntie van innovatievermogen en uitvoeren beheertaken.
    7.3 Afval
    7.3.1 Optimale scheiding en recycling van afvalstoffen en verminderen hoeveelheid restafval.
    7.4 Milieubeheer
    7.4.1 Bereiken van de in het beleidsplan klimaat en duurzaamheid vastgelegde doelstellingen. 7.4.2 Behouden leefbaarheid Kanaalzone. 7.4.3 Behalen van de titel Fairtrade gemeente.
    7.5 Begraafplaatsen en crematoria
    7.5.1 Begraafplaatsen die voldoende ruimte bieden voor toekomstige begravingen en bijzettingen.
    8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
    8.1 Ruimtelijke ordening
    8.1.1 Ruimtelijke plannen en programma’s die voldoen aan omgevingsgerichte ontwikkelingen en waarbij zoveel als mogelijk al wordt voorgesorteerd op de nieuwe Omgevingswet. 8.1.2 Invulling van de ambities voor de Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone, zoals die in het uitvoeringsprogramma staan beschreven. 8.1.3 Goede ruimtelijke invulling Masterplan Axelsedam en verbinding deelplannen Kennedylaan West, Axelsedam en Beurtvaartkade. 8.1.4 Vooral voeren van een faciliterend grondbeleid met als streven een regierol en kostenverhaal.
    8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)
    8.2.1 Financieel sluitend exploiteren van gronden bestemd voor woningbouw.
    8.3 Wonen en bouwen
    8.3.1 Kwaliteitsverbetering binnen het bestaand bebouwd gebied, zowel met betrekking tot de woningvoorraad als de woonomgeving. 8.3.2 Versterking van de woonbeleving en de identiteit van de afzonderlijke kernen. 8.3.3 Het verduurzamen van bestaande woningen en nieuwbouw door meer energiebesparende maatregelen en duurzame energie te stimuleren.
  • Begroting 2018
  • Programma's
  • 7 Volksgezondheid en milieu
  • Verbonden partijen

7 Volksgezondheid en milieu

Verbonden partijen

  • Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)

    Naam

    Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)

    Vestigingsplaats

    Oostburg

    Website

    Geen eigen website

    Programma

    Volksgezondheid en Milieu

    Doel en openbaar belang

    Doel: Behartiging van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers op het gebied van afvalstoffenverwijdering. Uitvoering: Voor de verwerking van het door of namens de Zeeuwse gemeenten ingezamelde afval en de levering van een aantal diensten sloot OLAZ een overeenkomst met Indaver Nederland. De looptijd van die overeenkomst eindigt op 31 december 2017. Inmiddels zijn de meeste afvalstromen opnieuw Europees aanbesteed. OLAZ is verantwoordelijk voor het in Zeeland te voeren beleid op het gebied van de afvalverwerking.

    Eigen Vermogen

    31-12-2016

    €      135.403

    Vreemd Vermogen

    31-12-2016

    € 11.149.020

    Partners

    OLAZ is een gemeenschappelijke regeling waarin alle 13 Zeeuwse gemeenten zijn vertegenwoordigd.

    Bestuurlijk belang

    Vertegenwoordiging gemeente:Dagelijks Bestuur: Wethouder Dhr. F. DeijAlgemeen Bestuur:Wethouder Dhr. F. Deij

    Veranderingen

    Risico’s

    De in de voorschottarieven voor de verwerking van afvalstromen opgenomen indexering is gebaseerd op een aanname. De voorschottarieven voor de milieustraten zijn eveneens gebaseerd op een aanname. Het risico is aanwezig dat de definitieve indexering hoger is omdat op de milieustraten en/of door huishoudens meer afval wordt aangeboden dan geraamd. Daarnaast kunnen tarieven stijgen of dalen (afhankelijk van mondiale marktomstandigheden).

    Financieel resultaat 2016

    In 2016 zijn de lasten in het Programma Afvalverwijdering afgesloten op een bedrag van € 28.552.036 en zijn de baten afgesloten op een bedrag van € 28.598.780. Het overschot van € 46.744 is bij besluit van 29 maart 2017 van het Algemeen Bestuur toegevoegd aan de overige reserves. Het AB heeft de intentie uitgesproken om de overige reserves t.z.t. aan te wenden voor de aflossing van de leningen bij de BNG bank die zijn afgesloten i.v.m. de overname van de ZRD per 1-1- 2016 van Indaver.

    Financieel belang

    Aan de deelnemende gemeenten worden voor de door of in opdracht van OLAZ geleverde diensten voorschottarieven in rekening gebracht. De hoogte van de voorschottarieven komen grotendeels voort uit de contractuele afspraken tussen OLAZ en marktpartijen. Na afloop van het kalenderjaar verrekent OLAZ de werkelijke lasten en baten met de deelnemende gemeenten.

    Rapportages aan de Raad
    Evaluaties

    Jaarlijks worden begroting (eventuele begrotingswijzigingen) en de jaarrekening voorgelegd aan de gemeenteraad. De gemeenteraad kan na ontvangst van de stukken het Dagelijks Bestuur schriftelijk “haar gevoelens doen blijken”. Het Algemeen Bestuur neemt met inachtneming van de ingekomen zienswijzen een besluit en informeert de gemeenteraad daarover.

  • Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD)

    Naam

    Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD)

    Vestigingsplaats

    Goes

    Website

    GGD

    Programma

    Volksgezondheid en milieu

    Doel en openbaar belang

    De GR GGD Zeeland is een openbaar lichaam, ingesteld om de gezamenlijke belangen van de deelnemers te behartigen met betrekking tot de volgende wetten: Gemeentewet, Wet publieke gezondheid, Wet veiligheidsregio’s, Wet op de lijkbezorging.De GGD Zeeland voert taken en bevoegdheden uit die bij of krachtens de Wet publieke gezondheid en de Wet veiligheidsregio’s (laatstgenoemde wet voor zover in het kader van de geneeskundige hulpverlening) aan onze gemeente zijn opgedragen.Onder de Wet publieke gezondheid zijn dit: •   Algemene (gezondheids)bevorderingstaken, waaronder epidemiologie;•   gezondheidsbevordering en medische milieukunde;•   Jeugdgezondheidszorg tot 19 jaar;•   Ouderengezondheidszorg vanaf 65 jaar;•   Infectieziektebestrijding.Vanaf 1 januari 2015 geeft de GR GGD Zeeland onderdak aan de Inkooporganisatie Jeugd Zeeland (IJZ). Vanaf 15 juli 2015 is ook de organisatie Veilig Thuis ondergebracht bij de GR.Wij streven een gezond woon-, werk- en leefmilieu na voor zijn inwoners.GGD Zeeland zorgt ervoor dat wij onze wettelijke verplichting nakomen op het gebied van gezondheidsbescherming, -bewaking en bevordering.Op het gebied van gezondheidsbevordering werken wij onder andere samen met de GGD aan gezondheidsdoelen van het regionaal gezondheidsbeleid.Voor de beleidsperiode 2017-2020 zijn de volgende hoofddoelen vastgesteld:1. het verhogen van de levensverwachting in goede gezondheid van de bevolking van Zeeuws-Vlaanderen en dus het terugdringen van de jaren in (ervaren) ongezondheid;2. het terugdringen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen in Zeeuws-Vlaanderen (ten gunste van de mensen met een laag sociaaleconomische positie).

    Eigen Vermogen

    31-12-2016

    € 3.077.812 (alleen GGD Zeeland, zonder zorgkosten IJZ)

    Vreemd Vermogen

    31-12-2016

    € 4.437.738 (alleen GGD Zeeland, zonder zorgkosten IJZ)

    Partners

    Alle Zeeuwse gemeenten.

    Bestuurlijk belang

    Vertegenwoordiging gemeente:Algemeen Bestuur: wethouder Dhr. C.L. Liefting (voorzitter)Dagelijks Bestuur: wethouder Dhr. C.L. Liefting (voorzitter)

    Veranderingen

    In de Kadernota 2018 – 2021 schetst de GGD Zeeland ontwikkelingen die in zijn ogen de komende tijd van invloed zijn op de GGD en de uitvoering van taken. Zo blijft de aansluiting van GGD-taken op de ontwikkelingen in het sociaal domein van de gemeenten een blijvend aandachtspunt. De gemeenschappelijke regeling zal (nog steeds) aangepast moeten worden als gevolg van de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) en op basis van de uitwerking daarvan door de Vereniging van Zeeuwse Gemeenten. Ook de herijking van de Zeeuwse samenwerking op het sociaal domein zal van invloed zijn op de organisatie van de GGD.

    Risico’s

    Financieel resultaat 2016

    Het jaar 2016 heeft na bestemming een negatief exploitatiesaldo van € 98.917. Dit saldo betreft het nadelig saldo van de GGD. De inkooporganisatie jeugdhulp heeft een overschot van € 401.471.Het jaar 2016 heeft overall een positief exploitatiesaldo van € 302.553. Het is een optelsom van de resultaten van de verschillende programma’s.Het resultaat wordt als volgt bestemd: •   het tekort op Veilig Thuis te verrekenen met het overschot op Inkoop Jeugdhulp Zeeland en het resterende bedrag van € 288.950 terug te geven aan de gemeenten. •   de resultaten van Publieke Gezondheid en Bedrijfsvoering te verrekenen met de Algemene dekkingsmiddelen. Het positieve saldo van € 13.604 toe te voegen aan de algemene reserve van de GGD Zeeland.•   het overschot op de gemeentelijke projectengelden (€ 59.380; niet genoemd in bovenstaande tabel) toevoegen aan de betreffende bestemmingsreserve. Dit is projectengeld van de afzonderlijke gemeenten.

    Financieel belang

    Voor 2018 bedraagt de bijdrage volgens de concept jaarstukken  € 2.241.957 onderverdeeld in:•   WPG–taken € 926.420;•   BDU JGZ uniform € 839.688;•   BDU JGZ maatwerk € 57.419;•   Verwijsindex € 15.363;•   Gemeentelijke projecten € 15.957;•   Veilig Thuis € 189.539.Dit staat los van de gemeentelijke bijdrage voor de Inkooporganisatie jeugdzorg Zeeland. Deze zijn voor de gemeente Terneuzen begroot op: € 197.571 Daarnaast zullen wij in 2018 ook nog aanvullende diensten bij de GGD Zeeland inkopen ten behoeve van onder andere de vroegsignaleringsfunctie van jeugdgezondheidszorg.

    Rapportages aan de Raad
    Evaluaties

    De gemeenteraad wordt tweemaal geïnformeerd over de voortgang bij de bespreking van de jaarrekening/het jaarverslag en de kadernota en bij de bespreking van de begroting en eerste begrotingswijziging.Bij de beoordeling van de jaarstukken van de GGD Zeeland: jaarrekening, kadernota en begroting vindt er een evaluatie plaats.

  • Regionale UitvoeringsDienst Zeeland (RUD)

    Naam

    Regionale UitvoeringsDienst Zeeland (RUD)

    Vestigingsplaats

    Terneuzen

    Website

    RUDZeeland

    Programma

    Volksgezondheid en Milieu

    Doel en openbaar belang

    Doel De doelstelling van de RUD Zeeland is om de opgedragen taakonderdelen van het omgevingsrecht professioneel, doelmatig en conform vastgelegde kwaliteitseisen en dienstverleningsnormen uit te voeren. UitvoeringDe RUD Zeeland voert ten behoeve van de deelnemers de milieutaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving uit.

    Eigen Vermogen

    31-12-2016

    €    798.224

    Vreemd Vermogen

    31-12-2016

    € 2.438.456

    Partners

    Alle gemeenten in Zeeland, Waterschap Scheldestromen en Provincie Zeeland

    Bestuurlijk belang

    Vertegenwoordiging gemeente:Dagelijks Bestuur: wethouder Dhr. drs. F.O. van Hulle  Algemeen Bestuur: wethouder Dhr. drs. F.O. van Hulle, plaatsvervangend lid wethouder Dhr. J.F. Begijn

    Veranderingen

    Risico’s

    Het risico is dat niet alle opgedragen taken kunnen worden uitgevoerd. Door het invoeren van de PXQ-systematiek zijn de gehanteerde kwaliteit, de kengetallen en frequenties vastgelegd. Een risico is dat de vastgestelde frequenties en kengetallen niet overeenkomen met de prestaties van de RUD Zeeland.Door de wetswijziging per 1-7-2017 bestaat de kans dat de BRZO-taken overgeheveld moeten worden naar de DCMR. Indien BRZO-taken overgeheveld worden naar DCMR dan komt de robuustheid van de RUD Zeeland onder druk te staan.

    Financieel resultaat 2016

    € 234.840

    Financieel belang

    Vaste verdeelsleutel aangevuld met bedrag uit Algemene Uitkering. In 2016 betekende dit voor de gemeente Terneuzen € 869.742.

    Rapportages aan de Raad
    Evaluaties

    Dmv begroting en jaarrekening.

Vorige Indicatoren Volgende Financiën

Zoeken