Ga naar de inhoud van deze pagina.
Logo van Gemeente Terneuzen
Begroting 2018
    • Voorwoord
    • Financiële positie - Meerjarenperspectief
    • Portefeuillehouder
    • 0 Bestuur en ondersteuning
    • 1 Veiligheid
    • 2 Verkeer, vervoer en waterstaat
    • 3 Economie
    • 4 Onderwijs
    • 5 Sport, cultuur en recreatie
    • 6 Sociaal domein
    • 7 Volksgezondheid en milieu
    • 8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
    • Door de Raad te autoriseren begrotingsbedragen
    • Algemene dekkingsmiddelen
    • Overhead
    • Vennootschapsbelasting (VpB)
    • Reserves en voorzieningen
    • Incidentele lasten en baten
    • A. Lokale heffingen
    • B. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
    • C. Onderhoud kapitaalgoederen
    • D. Financiering
    • E. Bedrijfsvoering
    • F. Verbonden partijen
    • G. Grondbeleid
    • H. Demografische ontwikkelingen
    • Investeringsprogramma 2018-2021
    • Overzicht (hoofd) taakvelden
    • Verordeningen
    • Afkortingenlijst
  • Kijklijnen
    0 Bestuur en ondersteuning
    0.1 Bestuur
    0.1.1 Vergroten interactie en participatie van burgers, instellingen en bedrijven. 0.1.2 Meerwaarde creëren voor de regio in het algemeen en de gemeente Terneuzen in het bijzonder. 0.1.3 Grotere betrokkenheid burgers op beleid en beheer woon- en leefomgeving. 0.1.4 Slagvaardige kern- en wijkraden. 0.1.5 Verbetering van de leefbaarheid, versterking van de gemeenschapszin en bevordering van de zelfredzaamheid van de burgers.
    0.2 Burgerzaken
    0.2.1 Actuele Basisregistratie personen (BRP). 0.2.2 Voldoen aan de kieswet.
    0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
    0.3.1 Optimaal gebruik van gebouwen en gronden tegen aanvaardbare kosten.
    1 Veiligheid
    1.1 Crisisbeheersing en brandweer
    1.1.1 Veiligheidsregio: een organisatie die goed voorbereid is op grote incidenten en crisissituaties.
    1.2 Openbare orde en veiligheid
    1.2.1 Positieve veiligheidsbeleving bij inwoners van de gemeente Terneuzen. 1.2.2 Discriminatie voorkomen en bestrijden. 1.2.3 Beperken overlast in de openbare ruimte.
    2 Verkeer, vervoer en waterstaat
    2.1 Verkeer en vervoer
    2.1.1 Een goed bereikbaar, toegankelijk en veilig wegennet, met zo min mogelijk overlast op het gebied van emissies en geluid. 2.1.2 Waarborging van de veiligheid van de weggebruikers en goed functioneren van de wegen. 2.1.3 Zo goed mogelijk laten functioneren van het openbaar leven bij duisternis in een sociaal veilige, verkeersveilige en leefbare situatie, met daarbij minimaal energieverbruik en tegen aanvaardbare kosten.
    2.2 Parkeren
    2.2.1 Het bieden van een passende parkeeroplossing per gebied en doelgroep.
    2.3 Recreatieve havens
    2.3.1 Verbinding van de stad met het water en ontwikkeling van de Veerhaven en omgeving tot een toeristisch recreatieve trekpleister.
    2.4 Economische havens en waterwegen
    2.4.1 Voor scheepvaart voldoende grote zeesluis.
    2.5 Openbaar vervoer
    3 Economie
    3.1 Economische ontwikkeling
    3.1.1 Een toekomstbestendig centrum, waaronder kernwinkelgebied. 3.1.2 Het faciliteren van winkeltijden die aansluiten bij de vraag. 3.1.3 Een toekomstbestendige ambulante handel. 3.1.4 Een schoon, heel en veilig bedrijventerrein Handelspoort/Haarmanweg). 3.1.5 Een schoon, heel en veilig kernwinkelgebied in Terneuzen en winkelgebied Axel en Sas van Gent. 3.1.6 Actueel camperbeleid en duidelijkheid over regelgeving rond andere kampeervormen. 3.1.7 De economische positie in een kern en het leef-, woon- en verblijfsklimaat bevorderen. 3.1.8 De dynamiek rond de bouw van de Nieuwe Sluis Terneuzen benutten voor het: verbeteren van het economisch vestigingsklimaat, een impuls te geven aan landschapsontwikkeling en het maken van aantrekkelijke (stedelijke) woonmilieus. 3.1.9 Ontwikkeling van het havenbedrijf tot een sterke Toptien-haven in West-Europa, waarbij de braakliggende havengebieden langs het Kanaal van Gent naar Terneuzen in een sneller tempo tot ontwikkeling komen.
    3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
    3.2.1 Een gezonde toekomstbestendige bedrijventerreinenmarkt. 3.2.2 De Markt in Terneuzen als huiskamer van de regio.
    3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
    3.3.1 Goed ondernemersklimaat waarbij wij ondernemerschap stimuleren en de ondernemers zich gesteund voelen.
    3.4 Economische promotie
    3.4.1 Zorgen voor een goede informatievoorziening over evenementen aan onze burgers. 3.4.2 Profilering van het stadscentrum van Terneuzen; “wees trots op wat we hebben”, “toon wat er allemaal komt”, … . 3.4.3 Behoud en aantrekken van inwoners, bezoekers en bedrijven voor de gemeente Terneuzen. 3.4.4 Een goede toeristische informatievoorziening. 3.4.5 Een gemeentebreed dekkende breedband infrastructuur. 3.4.6 Meer riviercruise toerisme naar Terneuzen trekken. 3.4.7 Een professioneel bezoekerscentrum van het sluizencomplex.
    4 Onderwijs
    4.1 Openbaar basis onderwijs
    4.2 Onderwijshuisvesting
    4.2.1 Huisvestingsvoorzieningen: Voldoende en goede huisvestingsvoorzieningen.
    4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
    4.3.1 Kinderen uit Terneuzen groeien gezond en veilig op zodat zij hun talenten ontwikkelen en kunnen meedoen naar vermogen. 4.3.2 Een toekomstbestendig, bereikbaar, kwalitatief hoogwaardig en betaalbaar aanbod aan voorzieningen voor opvang en onderwijs binnen onze gemeente en onze regio.
    5 Sport, cultuur en recreatie
    5.1 Sportbeleid en activering
    5.1.1 Vitale Inwoners en specifieke doelgroepen met een gezond actief leven.
    5.2 Sportaccommodaties
    5.2.1 Een passend en toekomstbestendig voorzieningenniveau van sportaccommodaties.
    5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
    5.3.1 Inzicht in mogelijkheden en keuzes op het gebied van kunst en cultuur in de gemeente Terneuzen.
    5.4 Musea
    5.4.1 Aandacht trekken van een breed publiek met de openstelling van de musea voor het culturele erfgoed in onze gemeente.
    5.5 Cultureel erfgoed
    5.5.1 Het behouden van karakteristieke stads- en dorpsgezichten en cultureel erfgoed. 5.5.2 Het behouden van de huidige functie als cultuurhistorische centra van diverse (rijks)monumenten, zoals de watertoren en de molens.
    5.6 Media
    5.6.1 Bevordering kennisvoorziening en leesbevordering door de bibliotheek en lokale informatievoorziening door de lokale omroep.
    5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
    5.7.1 Een acceptabel onderhoudsniveau van het openbaar groen.
    6 Sociaal domein
    6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
    6.1.1 Inwoners uit Terneuzen wonen in een dynamische en uitdagende leefomgeving en voelen zich gelukkig. 6.1.2 Vrijwilligers en mantelzorgers worden ondersteund door aan-z. 6.1.3 Terneuzen heeft voldoende algemene voorzieningen waar burgers gebruik van kunnen maken. 6.1.4 Participeren van jongeren. 6.1.5 Alle burgers kunnen op een eenvoudige wijze informatie en advies vinden.
    6.2 Wijkteams
    6.2.1 Een integrale dienstverlening voor alle inwoners. 6.2.2 Heldere afspraken met aan-z voor 2018 voor de uitvoering van de diverse taken op het gebied van het sociaal domein. 6.2.3 Soepele overgang en warme overdracht Voor de doelgroep jongvolwassenen (18-/18+) van de jeugdhulpverlening naar o.a. Wmo, Zorgverzekeringswet of Wlz.
    6.3 Inkomensregelingen
    6.3.1 Noodzakelijke ondersteuning inwoners die niet zelfstandig in de noodzakelijke kosten van hun bestaan kunnen voorzien. 6.3.2 Betrokkenheid van klanten bij beleidsvorming. 6.3.3 Waarborging zelfstandige deelname aan het maatschappelijk verkeer (maatschappelijke participatie en sociale redzaamheid).
    6.4 Begeleide participatie
    6.4.1 Inwoners van Terneuzen doen mee en iedereen draagt bij (heeft werk en/of een zinvolle dagbesteding en/of ervaart zingeving).
    6.5 Arbeidsparticipatie
    6.5.1 Inwoners van Terneuzen vinden zo snel mogelijk de weg naar duurzame arbeid. 6.5.2 Inwoners van Terneuzen burgeren zo snel mogelijk in.
    6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
    6.6.1 Burgers kunnen zo lang mogelijk thuis wonen.
    6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
    6.71.1 Inwoners van Terneuzen tussen 17 en 23 jaar binnen de gemeente zijn zelfredzaam en voorbereid om te participeren in de maatschappij. 6.71.2 Inwoners uit Terneuzen voelen zich zo lang mogelijk gezond en hebben naar vermogen regie over hun eigen leven.
    6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
    6.72.1 Goede kwaliteit van de jeugdhulp, zo min mogelijk wachtlijsten en minder bureaucratie. 6.72.2 Een representatief onderzoek bij cliënten naar ervaringen en tevredenheid. 6.72.3 Transformatie in de jeugdhulpverlening. 6.72.4 Heldere informatie over de voortgang van de jeugdhulpverlening en inzicht in de tussentijdse stand van zaken met betrekking tot het budget jeugdhulp.
    6.81 Geëscaleerde zorg 18+
    6.81.1 Goede samenwerking tussen de Zeeuwse gemeenten, Geestelijke Gezondheidszorg, Raad voor de Kinderbescherming, Veiligheidshuis, Rechtbank, Politie, Veilig Thuis in het belang van de zorg voor burgers.
    6.82 Geëscaleerde zorg 18-
    6.82.1 Goede samenwerking tussen de Zeeuwse gemeenten, Raad voor de Kinderbescherming, Veiligheidshuis, Rechtbank, Politie, Veilig Thuis en de gecertificeerde instellingen.
    7 Volksgezondheid en milieu
    7.1 Volksgezondheid
    7.1.1 Verhogen van de levensverwachting in goede gezondheid van onze inwoners, het terugdringen van de jaren in (ervaren) ongezondheid en verkleinen sociaaleconomische gezondheidsverschillen.
    7.2 Riolering
    7.2.1 Doelmatiger beleid en beheer aan de gehele (afval-)waterketen. E.e.a. met het oog op kostenbesparing binnen de (afval-)waterketen, vergroten kwaliteit en efficiëntie van innovatievermogen en uitvoeren beheertaken.
    7.3 Afval
    7.3.1 Optimale scheiding en recycling van afvalstoffen en verminderen hoeveelheid restafval.
    7.4 Milieubeheer
    7.4.1 Bereiken van de in het beleidsplan klimaat en duurzaamheid vastgelegde doelstellingen. 7.4.2 Behouden leefbaarheid Kanaalzone. 7.4.3 Behalen van de titel Fairtrade gemeente.
    7.5 Begraafplaatsen en crematoria
    7.5.1 Begraafplaatsen die voldoende ruimte bieden voor toekomstige begravingen en bijzettingen.
    8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
    8.1 Ruimtelijke ordening
    8.1.1 Ruimtelijke plannen en programma’s die voldoen aan omgevingsgerichte ontwikkelingen en waarbij zoveel als mogelijk al wordt voorgesorteerd op de nieuwe Omgevingswet. 8.1.2 Invulling van de ambities voor de Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone, zoals die in het uitvoeringsprogramma staan beschreven. 8.1.3 Goede ruimtelijke invulling Masterplan Axelsedam en verbinding deelplannen Kennedylaan West, Axelsedam en Beurtvaartkade. 8.1.4 Vooral voeren van een faciliterend grondbeleid met als streven een regierol en kostenverhaal.
    8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)
    8.2.1 Financieel sluitend exploiteren van gronden bestemd voor woningbouw.
    8.3 Wonen en bouwen
    8.3.1 Kwaliteitsverbetering binnen het bestaand bebouwd gebied, zowel met betrekking tot de woningvoorraad als de woonomgeving. 8.3.2 Versterking van de woonbeleving en de identiteit van de afzonderlijke kernen. 8.3.3 Het verduurzamen van bestaande woningen en nieuwbouw door meer energiebesparende maatregelen en duurzame energie te stimuleren.
  • Begroting 2018
  • Programma's
  • 6 Sociaal domein
  • Verbonden partijen

6 Sociaal domein

Verbonden partijen

  • Arbeidsintegratiebedrijf Dethon

    Naam

    Arbeidsintegratiebedrijf Dethon

    Vestigingsplaats

    Terneuzen

    Website

    Dethon

    Programma

    Sociaal Domein

    Doel en openbaar belang

    Uitvoering namens de gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen van de Wet sociale werkvoorziening (welke wet per 1-1-2015 is opgenomen in de Participatiewet).VisieDethon ontwikkelt de persoonlijke capaciteiten van zijn werknemers en cliënten naar werk.MissieDethon is hèt arbeidsontwikkelbedrijf van Zeeuws-Vlaanderen. Dit betekent het meest gerenommeerde bedrijf dat zoveel mogelijk passende arbeid creëert en werkt aan de arbeidsontwikkeling en integratie van medewerkers en cliënten, onder meer door middel van de uitvoering van de regelingen voor gesubsidieerde arbeid. Dat doet Dethon door met een efficiënte en bedrijfsmatig werkende organisatie producten en diensten te leveren die goed, gewild en maatschappelijk relevant zijn.

    Eigen Vermogen

    31-12-2016

    € 1.783.597

    Vreemd Vermogen

    31-12-2016

    € 12.686.510

    Partners

    Bestuurlijk belang

    Vertegenwoordiging gemeente:Algemeen Bestuur: Wethouder Dhr. C.L Liefting is voorzitter en lid van het Dagelijks Bestuur van het bestuur van Dethon. In het Algemeen Bestuur zitten namens de gemeenteraad mw. P.A.F. Stoker en dhr. M. Barbé.  Plaatsvervangend lid, Dhr. C.J. Reijn

    Veranderingen

    Door de wijzigingen in wet en regelgeving, vooral de invoering van de Participatiewet in 2015 zal er voor de uitvoering van de WSW minder subsidie voor de loonkosten van de WSW-ers beschikbaar worden gesteld. Nieuwe instroom is met ingang van 2015 niet meer mogelijk. Dit leidt door natuurlijk verloop uiteindelijk tot een afbouw van de WSW. Mensen die kunnen, moeten uitstromen naar regulier werk.

    Risico’s

    De economische crisis en de genoemde veranderingen kunnen tot gevolg hebben dat het bedrijfsresultaat minder wordt.

    Financieel resultaat 2016

    € - 476.000

    Financieel belang

    Een eventueel tekort van Dethon komt volledig ten laste van de aangesloten gemeenten, nadat in eerste instantie het weerstandsvermogen bij Dethon zelf is aangesproken. De subsidie die wij per bij Dethon werkzame SW medewerker ontvangen wordt overgemaakt aan Dethon.

    Rapportages aan de Raad
    Evaluaties

    De begroting en jaarrekening worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

  • Samenwerkingsverband Collectief Vervoer (CVV)

    Naam

    Samenwerkingsverband Collectief Vervoer (CVV)

    Vestigingsplaats

    Terneuzen

    Website

    Geen eigen website, wel  Taxi-com

    Programma

    Sociaal Domein

    Doel en openbaar belang

    De gemeenschappelijke regeling kent drie taken. Leerlingenvervoer, Wmo vervoer en aanvullend openbaar vervoer (verantwoording Provincie Zeeland). De wettelijke basis voor het leerlingenvervoer is terug te vinden in de onderscheiden onderwijswetten; Wet primair onderwijs, Wet voortgezet onderwijs en de Wet expertisecentra. De wetten zijn vertaald in lokale verordeningen.Een belangrijk deel van het takenpakket is gebaseerd op de keuze die de gemeenteraad heeft gemaakt ten aanzien van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Het collectief Wmo vervoer is vanaf 1 januari 2017 een zogeheten algemene voorziening, toegankelijk voor personen met functiebeperkingen die niet aan het openbaar vervoer kunnen deelnemen.Daarnaast vult de gemeenschappelijke regeling op verzoek van de openbaar vervoersautoriteit (de Provincie Zeeland) een aanvullend aanbod in voor het openbaar vervoer.

    Eigen Vermogen

    Vreemd Vermogen

    31-12-2016

    € 648.162

    Partners

    Gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen.

    Bestuurlijk belang

    Vertegenwoordiging gemeente:Dagelijks bestuur: Wethouder Dhr. C.L. LieftingAlgemeen bestuur: de raadsleden Dhr. P.A.A. Snoodijk en Dhr. J.C.M. van der Ha, plaatsvervangend lid wethouder Dhr. F. Deij en de raadsleden mw. A.D.W. Dijkhuis-Dieleman en Dhr. R.G.M. Huys

    Veranderingen

    Er vindt een nieuwe aanbesteding Wmo vervoer plaats.

    Risico’s

    Er zijn geen andere risico’s dan dat de gemeente zelfstandig deze taak uit zou voeren.

    Financieel resultaat 2016

    Batig saldo is € 0. Alle uitgaven komen ten laste van de deelnemende gemeenten.

    Financieel belang

    De doorberekening aan de gemeente Terneuzen over 2016 is € 1.805.978.

    Rapportages aan de Raad
    Evaluaties

    De gemeenteraad wordt geïnformeerd door middel van de begroting en de jaarrekening. Er zijn geen evaluaties gepland.

  • Grensoverschrijdend openbaar lichaam (GOL) welzijn aan-z

    Naam

    Grensoverschrijdend openbaar lichaam (GOL) welzijn aan-z

    Vestigingsplaats

    Axel

    Website

    GOL welzijn aan-z

    Programma

    Sociaal domein

    Doel en openbaar belang

    Het GOL aan-z heeft tot doel inwoners van het werkgebied (Terneuzen, Assenede, Wachtebeke, Kaprijke, Sint-Laureins) te ondersteunen bij het zelfstandig leven en participeren in de samenleving. Aan-z doet dit door het versterken van structuren, sociale netwerken en eigen mogelijkheden van mensen. Aan-z richt zich daarbij in ieder geval op kwetsbare burgers en werkt samen met sterke burgers aan de leefbaarheid in buurten en wijken.

    Eigen Vermogen

    31-12-2016

    € 1.291.840 (onder voorbehoud van accountantscontrole)

    Vreemd Vermogen

    31-12-2016

    € 716.515 (onder voorbehoud van accountantscontrole)

    Partners

    De gemeente Terneuzen en de Belgische gemeenten Assenede, Kaprijke, St. Laureins en Wachtebeke.

    Bestuurlijk belang

    Dagelijks bestuur: Wethouder Dhr. C.L. Liefting (afwisselend voorzitter).Algemeen bestuur: Wethouder Dhr. C.L. Liefting. In het Algemeen Bestuur zitten namens de gemeenteraad mw. M.I.R. Hemelsoet-de Jaeger, Dhr. C.J. Reijn en Dhr. R.B. Lippens.

    Veranderingen

    Vanaf 2014 levert aan-z maatschappelijk werk voor inwoners van Terneuzen. In 2015 is de dienstverlening voor de gemeente Terneuzen uitgebreid met welzijnswerk gericht op de jeugd en cliëntondersteuning conform de nieuwe Wmo 2015. Voor deze functies zijn de medewerkers van Stichting Jeugdjongerenwerk per 1 januari 2015 in dienst gekomen bij aan-z; de cliëntondersteuners van MEE Zeeland op 1 januari 2016. Vanaf 2015 regelt aan-z de toegang tot de maatwerkvoorzieningen Wmo en stuurt aan-z ook de gemeentelijke Wmo-consulenten aan. Op 1 januari 2016 is het Centrum voor Jeugd en Gezin toegevoegd aan aan-z als team jeugd en gezin. Aan-z is voornemens om vanaf 1 januari 2018 de PIOFACH-taken in eigen beheer uit te voeren.

    Risico’s

    Het risico is dat aan-z niet toekomt met de beschikbaar gestelde budgetsubsidie. In de begroting 2018 is een tekort voorzien van € 400.000. Dit kan nog binnen de eigen organisatie opgevangen worden. Het eigen vermogen is beperkt.

    Financieel resultaat 2016

    Het financieel resultaat van de jaarrekening 2016 is € 128.760 (onder voorbehoud van accountantscontrole).

    Financieel belang

    De budgetsubsidie die wij in 2016 beschikbaar stelden bedroeg € 4.822.210 inclusief project- en overige subsidies en de bijdrage aan Zo-net.

    Rapportages aan de Raad
    Evaluaties

    De gemeenteraad wordt geïnformeerd door middel van de begroting en de jaarrekening. In tussentijdse informatiebijeenkomsten en brieven wordt de gemeenteraad op de hoogte gehouden van de huidige, bijzondere ontwikkelingen. Er is eind 2016 een evaluatie gemaakt voor de jeugdopdracht aan aan-z. Hierin zijn ook algemene organisatorische zaken meegenomen.

Vorige Indicatoren Volgende Financiën

Zoeken